Het is hier goed toeven. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marly - WaarBenJij.nu Het is hier goed toeven. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marly - WaarBenJij.nu

Het is hier goed toeven.

Blijf op de hoogte en volg Marly

11 Augustus 2013 | Suriname, Paramaribo

Oeps, zo vloog er ineens een maand voorbij.
Bedankt iedereen voor de hartverwarmende reacties. Gelukkig ben ik niet ontvoerd hoor Suus!

Wat er in de afgelopen maand wel is gebeurd:

-Ik ben mijn pinpas verloren, en heb hem ook weer terug gevonden. Ik had hem in de pinautomaat laten zitten, en hij was ingeslikt. Na wat research kon ik m komen afhalen bij de surinaamsche bank.

-Ik ben flauwgevallen in de Nas Kip. (soort locale kfc). Ik zat op de fiets en de zon was die dag superfel. Ik had wat te weinig gegeten, dus besloot ik bij de fastfoodketen naar binnen te lopen om wat cola en frietjes te halen. Al trillend stond ik aan de balie af te rekenen, toen ik even later wakker werd al zittend op de grond. Het was net alsof ik in een diepe slaap was geweest en wakker werd. Ik besefte me alleen dat ik niet in mijn bed lag. Ook stonden er heel bezorgd kijkende mensen om me heen. Ik was flauwgevallen, en was ontzettend aan het beven. Mensen riepen "Epelepsie???" en ik antwoorde dat ik suiker nodig had. Ik werd door een aantal mensen naar een bankje gebracht, waar ik mijn frietjes toegestopt kreeg, die ik met bevende handen op at. Na een tijdje ging het beter en werd ik met de auto opgehaald door Christal en Mandy. Ik was ze zo ontZETTEND dankbaar!!

Verder gaat alles "zijn gangetje". Mijn afgelopen weken voldeden aan de volgende structuur:

Maandag twee uurtjes lesgeven op de Mariaschool aan de kinderen van de Naschoolse opvang. Ze hebben in de 11 lessen die ik heb gegeven echt een enorme groei doorgemaakt. Ze zijn zo ritmisch en muzikaal, en vinden het geweldig om zelf toneelstukjes te maken, waarin de Surinaamse cultuur heel grappig terug te herkennen is.

Dinsdag vrij.

Woensdag lesgeven op de Mariaschool.

Donderdagavond naar de repetitie van Kifoko, de marrondansgroep waarbij ik Awassadans heb geleerd.

Vrijdagavond uitgaan of naar de bioscoop met Mandy & Christal

Zaterdag winkelen in de binnenstad (helaas zijn de winkels om half 2 al weer dicht, dus vroeg opstaan is vereist)

Zondag naarde repetitie van Kifoko. Zweten en dansen.

Daar tussenin heb ik nog repetities bijgewoond van Tolins toneelstuk dat hij maakt voor Carifesta. "Ma Seye's Oracle" is een stuk over de verschillen en gelijkenissen tussen de Marronreligies en het Christendom. Jaren geleden kwamen er Christenen naar de Marrondorpen om hen te bekeren. De afgelopen twee weken hebben we hier iedere week 4 avonden aan gewerkt. Ik heb Tolin geholpen met de regie, en omdat het stuk in het Engels is heb ik gelet op uitspraak en grammatica. Vanavond (een week voor Carifesta) is de premiere, echt heel spannend. Tolin heeft me gevraagd om als een soort voorprogramma een gedicht van Maya Angelou te doen. Dus ik heb hard moeten leren.

Verder zijn mijn benen een slagveld van muggenbulten. Ik heb heel wat nieuwe mensen ontmoet, onder andere bezoekers van dit appartementencomplex die komen en gaan. Zoals een pastoor die verliefd op me werd, en er heilig van overtuigd was dat onze ontmoeting voorbestemd was. De tweede etage van het complex wordt op dit moment bezet door een hele groep bouwvakkers waarmee ik al menig avond heb ge-ouwehoerd (want ja, dat is het!). Afgelopen week waren de leerlingen die ik in Albina heb zien spelen op bezoek Paramaribo. Echt heel leuk om ze nu in een andere omgeving te ontmoeten. Ik ben naar een concert van Lil' Jon geweest, en daar was echt geen zak aan. Hij draaide alleen maar plaatjes, en "zong" zelf niet! Christal is jarig geweest, we zijn naar twee boxgala's geweest, ik heb meegeholpen aan een sportdag van de basisschool waaraan Christal & Mandy lesgeven, ik heb een acteerworkshop gevolgd van de acteur Maikel van Hetten, en het Konmakandra Concert (een soort Carifesta Preview) is geweest. Daar was ik op beeld te zien met mijn videospotje.
Dat zijn allerlei activiteiten die dus naast mijn vaste weekindeling hebben plaatsgevonden.

Soms wel druk, maar erg leuk.


Het is hier goed toeven.

Wat me nog te wachten staat:

-Vanavond Premiere Ma Seye.

-Dinsdag gaat het voorstellingkje dat ik met mijn Naschoolseopvang-kids heb gemaakt spelen. Daarna is het schoolvakantie voor de kinderen, en is mijn stage daar klaar.

-Vanaf vrijdag is het anderhalve week Carifesta, waarbij ik heel veel acteer/vertel/zang/dansworkshops wil gaan volgen, en hopelijk veel performances, marktjes en films kan gaan bewonderen. Heel de stad staat al een maanden op zijn kop door dit festival. Carifesta updates zijn dagelijks op verschillende tvkanalen te zien om de stand van zaken door te nemen. Mensen komen uit alle Caribische windstreken naar hier, dus dat levert veel werkgelegenheid, ongeregeldheid en gezelligheid op.

-Na Carifesta komen mijn ouders al. Zij blijven twee weken. Daarna nog een weekje alleen hier, en dan kom ik al weer terug.

Time flies when your having fun.

  • 11 Augustus 2013 - 20:33

    Anne Schoenmakers:

    Marrr! fijne update en leuk verhaaltje weer:)
    ik ben jaloers op je avonturen vind het megafijn en leuk dat je het daar goed naar je zin hebt!
    maar heb ook wel zin om je weer lekker te omhelzen als je terug bent. Veel plezier en succes met de premiere!
    xx

  • 11 Augustus 2013 - 21:39

    Bert Philips:

    Hoi Marly,

    Goed om te horen dat je je zo goed vermaakt.
    Het is wel even schrikken dat je flauw bent gevallen in de KFC, maar gelukkig is alles goed gekomen. Heb je geen klachten hierna meer gehad?
    Wij wensen jou veel succes met de voorbereidingen voor de voorstellingen die je gaat doen de komende tijd.

    Veel succes en vooral geniet ervan.

  • 11 Augustus 2013 - 22:06

    Renee:

    Hey Marly,

    Hier je huisgenootje... Bedankt voor je kaartje! Wij hebben hier een rustige en fijne zomer, leuk om al jouw belevenissen te kunnen volgen. Het klinkt als een goed avontuur en behoorlijk leerzaam. Ondertussen zijn wij begonnen met house-yoga ;)

    Veel plezier nog je laatste weken en tot gauw,
    Renée

  • 12 Augustus 2013 - 22:44

    Anja Philips:

    Ha Marly,

    Heerlijk om een update van je avonturen te lezen. Kunnen wij dat videospotje ook zien?
    Spannend wat je de komende tijd op het programma hebt. Veel succes met alles.

    Liefs,

    Anja

  • 15 Augustus 2013 - 19:13

    Loes Wijnhoven:

    Marly!! Sounds good!! Goed te lezen dat je het naar je zin hebt. De tijd gaat echt snel he... je bent alweer bijna terug! Hopelijk doe je nog veel mooie ervaringen op xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marly

Ik ga eventjes drie maandjes naar Suriname. Ciao!

Actief sinds 12 Juni 2013
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 8300

Voorgaande reizen:

10 Juli 2024 - 01 Augustus 2024

Amerika

25 Juni 2013 - 20 September 2013

Paramaribo

Landen bezocht: