Eerste dagen NOLA - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Marly - WaarBenJij.nu Eerste dagen NOLA - Reisverslag uit New Orleans, Verenigde Staten van Marly - WaarBenJij.nu

Eerste dagen NOLA

Door: Marly

Blijf op de hoogte en volg Marly

26 Juli 2024 | Verenigde Staten, New Orleans

24 juli

In het vliegtuig is het gevoelstemperatuur 12 graden en in mn korte broek met tshirt is het erg koud. Terwijl ik een poging doe tot in slaap vallen wuift mijn buurvrouw ineens een zakje voor mn gezicht. Ik versta haar niet goed, ik heb een koptelefoon op. Maar in het zakje zit een sjaal, die mag ik gebruiken zodat ik het warmer krijg.

Deze geste van barmhartigheid raakt me echt. Vooral dat een onbekende vrouw mijn kippenvel heeft opgemerkt en vervolgens ook de stap zet om haar sjaal aan me uit te lenen. Zelf zou ik er niet snel op komen. Zo lief. Deze vrouw is echt n heldin.

Bij aankomst blijkt mijn koffer al op New Orleans airport te zijn gearriveerd.

Ik neem hem mee, en stap in een taxi bij een man die mn opa had kunnen zijn. Op bejaarde leeftijd rijdt hij nog steeds taxi. Al sinds 1978 zei hij. We proberen wat small talk aan te knopen, maar het verloopt moeizaam.

De mensen aan wie ik verteld heb dat ik alleen naar New Orleans ging hebben me stuk voor stuk bang gemaakt dat het hier heel gevaarlijk kan zijn.

Lokale inwoners spreken daar anders over.

Zij zeggen dat het wel veilig is voor mij hier. Dat je gewoon moet doen zoals in elke andere stad; goed opletten.

Om 15u kan ik mn appartement in. Het ligt ideaal tov het uitgaansgedeelte. The French quarter, Bourbonstreet en Canalstreet zijn right around the corner.

Om 19 uur vertrek ik pas om te gaan eten. Ik hing eerst 4 uur op m'n kamer om een beetje uit te rusten en dingetjes te plannen.

Eenmaal op de been regent het dat het giet. Helemaal nat kom ik aan bij een Vietnamees restaurant. Morgen begin ik met mn Orleans proeverij. Ik verwarm me vandaag met tofu springrolls, twee stukjes sushi en een kopje miso soup :)

25 juli

In de ochtend ga ik op zoek naar een "gezond ontbijt". In Florida was het geen moeite om een supermarkt te vinden met fruit etc. De prijzen daar waren normaal.

Hier heb ik meer dan een uur gezocht. De supermarkten in NOLA binnenstad verkopen alleen maar alcohol en soda's. Na veel zoeken vind ik havermout, almandelmelk en nootjes. Vers fruit is in geen velden of wegen te bekennen, evenals brood. Bizar!

Later ga ik beginnen aan mijn city tour:

Ik wandel via Canalstreet naar Jackson square. Tussendoor maak ik een stop bij een overdekt airconditioned winkelcentrum. 10 minuten lopen is al uitputtend vanwege de hitte (35 graden).

Ik bekijk de mooie kerktoren, wat lokale kunst. Drink wat. Koop pralines (koekjes overdekt met caramel en pecannoten). Loop verder door de French market. Ook hier geen verse producten.

Ik bezoek het Jazz Museum. Lees vooral over de invloed van Congo square, een pleintje in een park hier waar tot slaafgemaakten en afstammelingen op zondag vrij kregen van hun werkzaamheden. Dit bood de gelegenheid om muziek te maken en bijeen te komen met zelfgemaakte instrumenten. Zo ontstonden de genres jazz en blues met de drumline zoals die zich hier ontwikkelde.

Fats Domino en Dave Bartholomew zijn twee grote artiesten uit New Orleans waar uitgebreid over werd verteld.

Verder liep ik nog door Frenchmen street, Bourbonstreet. Daar waan je je in de 1950's. Prachtige koloniale, gekleurde huizen. Honderden jazz cafés en restaurantjes. Ik zag een soort circusartiest en een brazzband op straat optreden.

Vega eten is hier zeeeeer schaars. Alle maaltijden zijn met vlees, seafood of beiden. Uiteindelijk at ik een Beyond burger bij het Hard rock cafe aan de bar. Op Christelijke tijd ging ik terug naar mn kamer.

Ik durf nog niet echt alleen door de uitgaansstraten te lopen. Veel proppers, zwervers en uitbundige toeristen waar ik me alleen nog niet prettig bij voel.

Morgen ga ik op een georganiseerde Jazz pub tour met n groepje. Ik kan evt met een uber terug naar mn hotel.

Lets see![e-2661]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, New Orleans

Marly

Ik ga eventjes drie maandjes naar Suriname. Ciao!

Actief sinds 12 Juni 2013
Verslag gelezen: 73
Totaal aantal bezoekers 8207

Voorgaande reizen:

10 Juli 2024 - 01 Augustus 2024

Amerika

25 Juni 2013 - 20 September 2013

Paramaribo

Landen bezocht: